Decock en Buleshkaj zijn 2 jonge jazzgitaristen die, ondanks hun leeftijd, al een heus parcours achter de rug hebben in de Belgische jazz-scène, en daarbuiten.
Een wederzijdse liefde voor alles wat met Americana te maken heeft, is wat Belgische gitaristen Thomas Decock en Artan Buleshkaj verenigde bij het opnemen van hun duo-album Plain Songs.
Het project begon vrij informeel: net als veel andere (jazz)muzikanten zijn zowel Thomas als Artan fervente bezoekers van lokale jamsessies. Daar ontmoetten ze elkaar regelmatig en speelden ze vaak samen. Ze ontdekten al snel dat ze qua repertoire grote raakvlakken hadden, en besloten dat het een goed idee zou zijn om af te spreken om deze nummers samen verder te verkennen.
Het duurde niet lang vooraleer hun repertoire van jazz-standards plaats maakte voor meer folk- en country-georiënteerde composities waar ze, zo bleek, ook allebei dol op zijn. Een paar optredens en een opnamesessie later blikten ze een album van 12 stukken in. Het resultaat is een unieke mix van op country/folk gebaseerde harmonische structuren en de avontuurlijke geest en improvisatie die je doorgaans met jazz associeert.
Er worden geen eigen composities gespeeld, maar er wordt gekozen componisten uit de folktraditie (Chet Atkins, Doc Watson, …) aan bod te laten komen naast modernere artiesten (Joni Mitchell, Shawn Colvin…) en componisten uit het jazzidioom (Thelonious Monk, Richard Rodgers, Paul Motian , …). Wat het allemaal aan elkaar lijmt, zijn een taal en sound die onmiskenbaar Americana zijn.
Zoals de albumtitel suggereert, is elk nummer doordrenkt van de what you see/hear is what you get-filosofie. Wat u hoort zijn twee gitaren die rechtstreeks op de versterker zijn aangesloten (indien elektrisch), met weinig tot geen effecten. Dit alles werd op meesterlijke wijze opgenomen en gemixt door engineer/producer Koen Gisen, die bekend staat om zijn analoge aanpak, waardoor de muziek zo realistisch mogelijk klinkt.
Naast hun duoproject zijn Thomas en Artan beiden zeer actief in de Belgische (jazz)scene, en zijn/waren ze betrokken bij tal van projecten die een breed scala aan genres bestrijken. Op de volgende pagina's kan u meer te weten komen over hen als individu:
Thomas Decock
Thomas Decock begon op 12-jarige leeftijd met klassieke gitaar en stapte op z’n zestiende over naar de elektrische gitaar. Al snel raakte hij verwonderd door jazz en begon zich toe te leggen op het studeren ervan. Hij volgde les op dé Kunsthumaniora in Antwerpen en vervolmaakte zijn muzikale studies in Luca School of Arts (voormalig Lemmensinstituut Leuven) en het Conservatorium van Antwerpen. Sinds die tijd is Thomas actief in de Belgische jazzscene, zowel als sideman als bandleider. Al tijdens zijn studies begon hij te componeren, wat leidde tot de oprichting van zijn eerste quintet en de opnames van het album ‘Light Travelers’.
De voorbije jaren zette Thomas in op muzikale veelzijdigheid. Hij arrangeerde zijn eigen muziek voor Bravo Bigband ( een compositie verscheen op Another Story, Soulfactory records), was gitarist in de hiphop/funkband Shoreline Collective (Conquest), voor wie hij ook veel muziek schreef.
Door de afwezigheid van live muziek tijdens de coronapandemie legde hij zich toe op soundengineering en productie en werkt nu als producer samen met singer-songwriter Nir Shemmer (Winona). Na Covid-19 is Thomas teruggekeerd naar zijn muzikale oorsprong: jazz. Hij is aan het werk bij Point Cloud Echo, een Belgisch/Luxemburgse band met topmuzikanten ( o.a. Alex Koo, Pol Belardi) waarvoor hij ook de opkomende EP mixte. Hij is te vinden als sideman bij het kwartet van saxofonist Steven Delannoye samen met pianist Nicola Andrioli en drummer Pit Dahm. Met dit nieuwe quintet neemt Thomas opnieuw de rol van bandleider op zich en presenteert hij een reeks nieuwe composities, die mede tot leven worden gebracht door een reeks sterke sidemen.
Artan Buleshkaj
Artan Buleshkaj, geboren in Istog (Kosovo) in 1993, is een gitarist en componist uit het Gentse. Hij is actief in een resem aan projecten in en buiten de levendige muziekscene van de Arteveldestad, in genres gaande van pop tot (vrije) improvisatie.
Buleshkaj werd in 2016 genomineerd voor een Sabam Jazz Award in de categorie jong talent en was finalist van de B-Jazz International Jazz Contest 2015 (waar hij in 2019 en 2022 ook jurylid was) met jazztrio Ruis. In 2022 werd hij genomineerd voor de Jong Jazz Talent Gent-prijs met zijn gitaarkwartet Code Poems. Buleshkaj won in 2018 ook een Arts in Society Award voor een participatief kunstproject opgezet in WZC Het Heiveld te Gent. Bovendien speelde hij als gastsolist bij het Brussels Jazz Orchestra, i.k.v. The Future is Now, een concertenreeks i.s.m. jonge getalenteerde musici. Hij kreeg gitaarlessen van Hans van Oost (Conservatorium Gent) en Martijn van Iterson (Conservatorium van Amsterdam). Buleshkaj nam privélessen bij internationaal gerenommeerde gitaristen Lage Lund, Nir Felder en Gilad Hekselman. Hij is ook zelf als gitaar- en improvisatieleerkracht verbonden aan het APK te Gent. Artan wordt sedert maart 2021 vertegenwoordigd door Inside Jazz Management, dit voor al zijn projecten als leider.
Naast concerten in het binnenland verzorgt Buleshkaj regelmatig concerten/tournees in het buitenland. Zo bracht zijn carrière hem reeds in Japan, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Nederland, Duitsland en Frankrijk.
“Dat Buleshkaj een genadeloze metalvirtuoos op baritongitaar is, is bekend.” - Bart Cornand, Knack
“…het fascinerend goede gitaarspel van de buitengewoon getalenteerde Buleshkaj…” - Dick Hovenga, Written in Music
"Gitarist Artan Buleshkaj overschrijdt de grenzen opgelegd door genres zoals folk, jazz, elektronische muziek, ...." -Jean-Claude Vantroyen, Le Soir